Arvsöverlåtelse utan ersättning?

Hej ! Min mor har gått bort, och då ärver jag och min bror men han är också avliden. då är det hans barn som ärver hans del. Nu vill dom 5 st göra en överlåtelse av sin del av arvet till förmån till mig utan anspråk på ersättning. Min fråga är kan man göra så ??

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är ja, de kan överlåta deras arv till dig utan anspråk på ersättning. Man har som dödsbodelägare rätt att hantera sitt arv så som man önskar. Det är alltså tillåtet att överlåta sitt arv till vem man vill, mot ersättning eller utan ersättning. Det ända som sedan krävs är att en handling skickas in till Skatteverket, vilken överlåtaren/överlåtarna ska skriva under och skicka in.

Här är lite mer allmän information om att överlåta arv eller exempelvis att avstå arv: Skatteverkets hemsida

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Annars får du gärna återkomma!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare