Arvsrätt när en av två barn avlidit

Ställde en arvsfråga nyss om vårt barnbarn.

Vi har en dotter och ett barnbarn efter vår avlidne son.

Hur ärver vår dotter.

Hur ärver vårt barnbarn

Vår son var gift och hade ett barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur arvet kommer att fördelas efter er. Ni nämner att ni har en dotter och ett barnbarn efter er avlidne son. Jag förutsätter i mitt svar att det inte finns flera barn eller barnbarn.

Har jag tolkat frågan fel så kan ni bortse från mitt svar och ställa en ny fråga istället!

Dottern och barnbarnet tillhör den första arvsklassen

Frågor om arv hittar ni i ärvdabalken (1956:637) .

Först och främst kan det nämnas att om ni är gifta så ärver ni först och främst varandra, dvs. den maken som avlider först ärver den andra (3 kap. 1 § ärvdabalken). Efter att ni båda avlidit aktualiseras arvsrätt till gemensamma barn och barnbarn.

När det kommer till hur arvet mellan er dotter och ert barnbarn ska fördelas, så delas alla arvingar in i olika arvsklasser, vilka i sin tur avgör i vilken turordning arvet ska fördelas. Den första arvsklassen består av bröstarvingar, dvs. barn, barnbarn, barnbarns barn osv. (2 kap 1 § första stycket ärvdabalken). Både er dotter och ert barnbarn tillhör därför första arvsklassen.

Dottern och barnbarnet ärver lika mycket

Huvudregeln är att era barn ärver lika mycket. Är en av barnen inte längre i livet som i ert fall, ärver istället barnets avkomlingar istället för sin avlidna förälder. (2 kap 1 § andra stycket ärvdabalken). Detta innebär att er dotter och ert barnbarn ärver lika mycket när ni båda avlidit.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare