Arvsrätt när föräldrar är sambos

Hej,

Min pappa och mamma är skilda och lever idag som sambos istället. (Lång historia) men dom är tillsammans och lever idag ihop igen fast som sambos.

Min mamma flyttade tillbaka in i min pappas hus efter att han köpte ut henne.

Vad händer om min pappa går bort? Min mamma har även ett barn sedan tidigare alltså finns ett särkullbarn.

Vilka kommer ärva min pappa om något händer honom?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga så kommer jag att använda mig av Ärvdabalken (ÄB).

Till att börja med, eftersom dina föräldrar inte längre är gifta så blir inte längre Ärvdabalkens regler angående arvsrätt mellan makar tillämpliga. Som utgångspunkt så ärver inte sambor varandra, detta kan dock frångås genom ett testamente. Därmed, om dina föräldrar vill att den andre ska ärva egendom vid den andres bortgång så kan dem upprätta ett testamente. Dock kan man inte testamentera bort all sin egendom till någon annan om man har bröstarvingar (barn, barnbarn osv) då de alltid har rätt till sin arvslott (7 kap 1 § ÄB).

Det betyder att om din pappa skulle gå bort utan att något testamente har upprättats så är det endast du som är hans bröstarvinge (hans barn) som ärver (2 kap 1 § ÄB).

Hoppas du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Amanda SivanderRådgivare