Arvsrätt vid adoption

Vi är fem biologiska syskon varav en av våra syskon blev bortadopterad som barn och är tyvärr inte i livet idag. Min fråga är när en av oss fyra syskon (som växt upp tillsammans med våra biologiska föräldrar ) avlider och inte har några arvingar utöver sina syskon, ärver då vår avlidne systers (som var bortadopterad) barn efter en av oss som inte har några egna arvingar mer än oss syskon?

MVH/Ann-Britt Grimberg

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att hänvisa till Ärvdabalken (ÄB), som innehåller lagar om arvsrätt, och Föräldrabalken (FB), som bland annat innehåller lagar om adoption.

I 4 kap 21 § FB stadgas att den som har adopterats ska anses som adoptivförälderns barn och inte som barn till sina tidigare föräldrar. Detta innebär att de juridiska släktbanden till den biologiska familjen helt upphör och ersätts av adoptivfamiljen. Det finns alltså ingen arvsrätt mellan er syskon och er bortadopterade syster. Hon ärver alltså inte efter er, och ni ärver inte efter henne. Hon ärver och ärvs istället av sin adoptivfamilj. Detsamma gäller för hennes barn som nu träder i hennes ställe.

Ni fyra syskon ärver varandra (om era föräldrar inte är i livet, och ni inte har andra arvingar), till lika del mellan de kvarvarande syskonen, enligt 2 kap 2 § ÄB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare