Arvsregler för gemensamma barn

min man dog för snart två år sen, vi var gifta och har två barn tillsammans. min fråga är hur gör man med farsarvet, jag kan ingenting om sådana saker, får barnen ut det när jag också är borta. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv hittar du i ärvdabalken.

Huvudregler om arv:

Mitt svar nedan kommer att förutsätta att din man inte hade något testamente.

Huvudregeln är att era gemensamma barn, också kallade bröstarvingar, ärver allt från sina föräldrar. Barnen är alltså ensam arvinge enligt 2 kap 1 § ärvdabalken. Är däremot arvlåtaren (din man i det här fallet) gift kommer den efterlevande maken att få all kvarlåtenskap med fri förfoganderätt, detta enligt 3 kap 1 §. När efterlevande make avlider kommer barnen efter den första arvlåtaren att ärva sin andel efter denne. Eftersom att barnen är era gemensamma barn kommer de att ärva allt efter dig, såvida du inte har ett testamente. Då kommer barnen alltså dels att få ut den andel som utgör efterarv efter deras pappa och dels sitt arv efter dig.

Om du skulle ha testamente:

Skulle det vara så att du har testamente har barnen rätt till sitt efterarv efter din man plus sin laglott om denne inte tillgodoses genom testamentet. Laglotten utgör hälften av arvslotten vilket alltså motsvarar 50% av vad de skulle ha ärvt om inget testamente fanns. Innan utdelning av din kvarlåtenskap i enlighet med ett eventuellt testamente ska dock den andel av din kvarlåtenskap som utgörs av efterarvet från din man delas ut till barnen. Därefter kommer laglotten att delas ut om barnen har begärt det och den inte täcks av testamentet. Därefter delas kvarlåtenskapen ut i enlighet med testamentet.

Alltså: arvet efter din man kommer era barn att få vid ditt frånfälle. Om du skulle testamentera bort egendom kommer efterarvet att räknas ut som en andel av din kvarlåtenskap och delas ut innan fördelning innan testamentet sker. Har du inget testamente kommer era barn ärva allt efter dig, då inklusive arvet efter deras far.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga eller kommentera nedan.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare