FrågaSKATTERÄTTArvsskatt02/10/2016

Arvsskatt i Sverige på arv från utlandet

Hej,

I egenskap av arvinge kommer jag att erhålla en kompensation från rumänska staten för mammas lägenhet. Kompensationen beräknas med utgångsläge från lägenhetens aktuella marknadsvärde minus beloppet som mamma tvingades sälja lägenheten till den rumänska staten i samband med att hon flyttat till Sverige 1989. Behöver jag betala arvsskatt i Sverige?

Tack på förhand,

Adriana Mitrus

Lawline svarar

Hej

Tack för att Du vänder Dig till Lawline!

Inkomster som är skattefria regleras i 8 kap. Inkomstskattelag (IL) (1999:1229) se här.

Arvsskatten avskaffades i Sverige den 1 januari 2005. Enligt 8 kap. 2 § är förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning skattefria. Du behöver alltså inte betala skatt för arv, oavsett från vilket land arvet i fråga härrör.

Hoppas Du fick svar på Din fråga!

Mvh

Ahmet ErcinRådgivare