FrågaSKATTERÄTTArvsskatt30/05/2018

Arvsskatt när arvtagare bor utomlands

Hej.

Jag har en son, född i Sverige, som sedan några år är gift med en danska och bor i Danmark.

Han är den ende arvingen när jag dör. I Danmark har man "arvsskatt" men kommer han att behöva betala sådan på arvet efter mig som bor i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka lagregler som ska gälla vid arv tar hänsyn till var arvlåtaren (du) befinner dig. Att din son (arvtagaren) bor i Danmark spelar således ingen roll. Eftersom du bor i Sverige kommer svenska arvsregler gälla vid din bortgång.

Svar: Sverige har ingen arvsskatt och din son kommer då inte behöva betala någon skatt, trots att han bor i Danmark.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare