FrågaSKATTERÄTTArvsskatt27/02/2017

Arvsskatt vid utlandsbosatt och försäljning av bostad

Hej. Jag har en fråga vad gäller arvskatt. Jag har förstått att skatt inte utgår på arv, och då man är bosatt utomlands och skriven utomlands utfår eventuell skatt där. Min fråga är:

1a: min bror är skriven i Sverige jag i Italien - eventuellt arv skulle beskattas olika om Italien har andra regler

1b) på flera svar säger ni "skatt betalas på eventuell vinst om ägodelen säljs - vader det som determinerar vinst ? Dvs om insatsen 25 år sedan var 300k kr och idag 5m kr- menas det att skatten tekniskt sätt är på 4,7m kr eller skulle det bli slatt på eventuell Skilling som är mer än fem miljoner ? Förlåt PM jag inte förklarar mig väl

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktat Lawline!

Arvsskatten kan, som du säger, vara olika beroende på i vilket land man är skattskyldig. Om det är så att Italien har andra skatteregler vad gäller arv kan han alltså beskattas för arvet där. Det kan dock inte Lawline svara på.

Nu till din andra fråga. Vinst beräknas i princip som vinst minus kostnader. Vinsten beräknas något annorlunda om det gäller bostadsrätt eller ett hus, eftersom det då rör sig om olika kostnader. Om det rör försäljning av småhus dras, från försäljningspriset, försäljningsutgifter, inköpspris och förbättringsutgifter. Sedan återförs eventuella uppskov och den summa som blir kvar är den beskattningsbara vinsten på fastigheten. Vid försäljning av bostadsrätt dras, från försäljningspriset, försäljningsutgifter, inköpspris, förbättringsutgifter, kapitaltillskott, och eventuell inre reparationsfond. Sedan återförs eventuell yttre reparationsfond samt eventuellt uppskov och summan som är kvar är den beskattningsbara vinsten. Eftersom det är ett arv kommer du personligen inte ha någon inköpskostnad, men som arvtagare stiger du in i den avlidnas ställe, och inköpspriset kommer därför vara det som bostaden köptes för. Om det du menar med insats är inköpspriset, är det alltså denna summa som kommer dras från försäljningspriset.

Du kan läsa mer om beskattning av vinsten vid bostadsförsäljningar här.

Hoppas du fick hjälp med din fråga!

Sofia NygrenRådgivare