FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag21/05/2020

Associationsform för aktieklubb

Hej!

Vad är en aktieklubb för associationsform? Kan den vara en ideell förening? Eller räknas den som något helt annat?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först vill jag bara definiera vad jag ser som aktieklubb. Det är en klubb vars syfte är för två eller fler personer att samla resurser för att investera tillsammans.

Det finns inget given associationsform för aktieklubbar, så länge de följer reglerna för den givna formen. Exempelvis kan ni inte välja att ha aktieklubben som ideell organisation om ni planerar på att ta ut vinst.

Annars är aktiebolag, enkla bolag,handelsbolag alla former som kan användas. I vanliga fall handlar det om enkla bolag eller handelsbolag.

Ett handelsbolag definieras enligt Lag om handelsbolag och enkla bolag som två eller fler personer avtalat att föra en näringsverksamhet, och fört in det i handelsregistret. (även om en aktieklubb kanske inte är en näringsverksamhet, så kallar man det här,då ni planerar på att ta vinst).

Skillnaden på handelsbolag och enkla bolag är att enkla bolag behöver man inte registrera hos handelsregistret.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare