Åtal gällande vållande till kroppsskada

Jag har blivit påkörd av en bil när jag gick på en stor parkeringsplats och fått fraktur i benet. Det började bli mörkt och föraren svängde hastigt vänster in på en parkeringslänga där jag nästan var framme vid de parkerade bilarna. Jag hann inte ens uppfatta bilen. Där han svängde in var där mötande trafik ska köra dvd han skulle ha svängt lite senare gör att köra högertrafik. Polisen skriver i anmälan vållande till kroppsskada. Polis undrar senare om jag vill åtala, bör jag göra det? Min skada kan leda till lång sjukskrivning och vet ej om jag kan fortsätta med mina intressen som träning och ridning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om åtal behandlas i Rättegångsbalken, som du hittar här och Brottsbalken som du hittar här.

Alla brott hör under allmänt åtal, om de inte är uttryckligen undantagna från det, Rättegångsbalken 20:3. Att ett brott hör under allmänt åtal innebär att en åklagare kan väcka åtal utan att målsäganden behöver samtycka till det. I de allra flesta fall kan därmed inte en målsägande besluta att det inte ska väckas något åtal.

Gällande vållande till kroppsskada, om det inte är grovt, kan åklagaren däremot endast väcka åtal om målsäganden, dvs. du, anger brottet till åtal och åtal är påkallat ur allmän synpunkt, BrB 3:12.

Samfattningsvis är det upp till dig att väcka talan, då vållande till kroppsskada utgör ett så kallat enskilt åtal, vilket som huvudregel innebär att man som målsägande själv måste väcka talan. Du kan kontakta polisen på 114 14 och anmäla brottet, eller gå in på deras hemsida.

Då jag inte vet mer om dina omständigheter är det svårt för mig att säga vad du bör göra. Polis eller åklagare kan i alla fall inte åtala om du inte anmäler brottet själv. Jag rekommenderar dig att kontakta en advokat eller en jurist här på Lawline för att rådgöra om du bör väcka åtal eller inte, utifrån omständigheterna i situationen. Du kan också ringa polisen på 114 14 och se om du kan få råd där.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor - annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Med vänlig hälsning,

Sophie Amalie BöjeRådgivare