Återbetalning av deposition vid avbokning

Hej.

Jag hade bokat en tid för tatuering hos en studio. Innan bokningen frågade jag om man får full återbetalning om det är så att man behöver avboka. Varav att företaget skriftligt svarar att det får man så länge det är minst 24 h innan.

Dom ville att man skulle betala en disposition i förväg på 1000 kr för att säkra sin bokning, vilket jag gjorde.

Några dagar senare blir jag tvungen att avboka tiden. Flera dagar innan avsatt datum. Men nu hävdar företaget att man inte får tillbaka dispositionen utan att den kommer innehållas och kan förbrukas hos dem under 6 månader. Får dom göra såhär??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumenttjänstlagen (förkortat KtjL) är egentligen inte direkt tillämplig på tatueringar (se 1 § KtjL). Delar av lagen kan dock ändå tillämpas varför jag kommer använda mig av den i mitt svar.

Företaget ska betala tillbaka depositionen till dig

Om du och företaget har kommit överens om ett avtalsvillkor som är bättre för dig än konsumenttjänstlagens krav, så är det villkoret ni har kommit överens om som gäller (se 3 § KtjL). Det spelar därför ingen roll om företaget hade kunnat ha rätt att behålla depositionen (jfr. 42 och 43 § KtjL). Ni har ju kommit överens om att du ska få full återbetalning om du avbokar minst 24 timmar i förväg och det är alltså detta som gäller mellan er. Företaget måste därför hålla det de har lovat och betala tillbaka depositionen till dig.

Kontakta företaget igen

Jag skulle i första hand rekommendera dig att höra av dig till företaget en gång till, och meddela att du vill ha full återbetalning i enlighet med er överenskommelse. Om företaget inte går med på detta, inte svarar eller liknande, så kan du gå vidare (se nedan).

Du bör försöka framställa ditt krav skriftligt, exempelvis via mejl eller sms. Om det behövs så kan detta nämligen användas som bevis längre fram. Även företagets tidigare meddelande till dig om att du kan få full återbetalning kan användas som bevis så tänk på att spara det!

Om ni inte kan komma överens så kan du vända dig till ARN

Efter att du har klagat till företaget kan du vända dit till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Det kostar ingenting och du kan få en rekommendation från ARN om hur tvisten ska lösas. Rekommendationen är inte bindande men brukar följas av de flesta företag.

Här kan du läsa mer om ARN och hur man gör en anmälan: https://www.arn.se/konsument/

Jag hoppas att mitt svar är till hjälp och att situationen löser sig!

Vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare