Återbetalningsskyldighet vid för mycket lön

Jag har för ca 8 månader gått över på 3skift till 4skift.

Nu kommer min arbetsgivare och säger att jag får för mycket lön och att jag ska betala tillbaka. Jag har inte överhuvudtaget fått någon som helst information om lön eller hur vi jobbar vissa dagar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att din arbetsgivare påstår sig ha betalat ut för mycket lön till dig och att hen nu vill återkräva den del av lönen som denne anser är felutbetald.

När det gäller misstagsbetalningar som återkrävs (brukar benämnas conditio indebiti) finns det inget gällande lagrum som reglerar situationen. Däremot har frågan vid flera tillfällen prövats av arbetsdomstolen. Se exempelvis rättsfallet AD 2006 nr 105.

Huvudregeln vid misstagsbetalningar är att mottagaren (du i detta fall) ska betala tillbaka.

För att kunna avgöra om du är återbetalningsskyldig måste det givetvis också vara fråga om en faktisk misstagsbetalning. Eftersom du har arbetat mer än tidigare vore det konstigt om din lön inte har höjts. Vad du kan göra är att exempelvis fråga din arbetsgivare vilken lön du egentligen skulle ha fått och jämföra det med dina egna beräkningar för vad din lön borde ha blivit. Dina egna beräkningar kan exempelvis baseras på vad som står i ditt anställningsavtal eller i arbetsplatsens kollektivavtal.

Om det har skett en misstagsbetalning finns det trots allt undantag från huvudregeln, vilket skulle leda till att du inte behöver betala tillbaka. Undantaget gäller om du i god tro har inställt dig efter misstagsbetalningen eller konsumerat beloppet. Med det menas att du inte kände till eller borde ha känt till att det var fråga om en misstagsbetalning, samt att du anpassat dig till, eller använt pengarna.

Bedömning för din eventuella goda tro:

Det är tyvärr svårt för mig att ge konkreta svar eftersom att jag inte känner till alla omständigheter i fallet. Däremot kan jag ge några generella utgångspunkter.

Å ena sidan kan man anta att eftersom du inte fått information om din lön talar det för att du inte kände till eller borde ha känt till att det var fråga om en misstagsbetalning (det skulle leda till att du var i god tro). Å andra sidan talar det för att du borde ha varit mer uppmärksam på det belopp du fick, vilket skulle kunna leda till att du varit i ond tro.

Om det är så att din lön är mycket högre än vad den rimligtvis borde ha varit talar det för att du inte har varit i god tro. Detta eftersom att du i sådana fall borde ha misstänkt att något inte stämde med din lön.

När kravet om återbetalning kom:

Beroende på när din arbetsgivare framställde sitt återbetalningskrav kan påverka om du måste betala tillbaka eller inte. Om hen begärde återbetalning kort tid efter att misstagsbetalningen skedde har du haft mindre tid på dig att inrätta dig efter betalningen, vilket skulle medföra att beloppet med stor sannolikhet måste betalas tillbaka. Om kravet kom långt senare än betalningen talar det för att du inte behöver betala tillbaka.

Sammanfattning:

Huvudregeln är att du måste betala tillbaka. Det finns däremot undantag om du varit i god tro gällande beloppet. Undantaget skulle leda till att du inte måste betala tillbaka.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare