Återbetalningsskyldighet vid växling av pengar?

Om en person växlar pengar i en bank och får av misstag tillbaka för mycket pengar, ca 30tkr. Vad gäller om man inte lämnar tillbaka pengarna utan utnyttjar dem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är ett svårt fall att besvara vad som gäller när det kommer till återbetalningsskyldighet för fall som det här. Om personen varit i god tro när personen mottog pengarna, alltså att personen inte insett att den fått för mycket pengar så kan återbetalningsskyldighet inte krävas i vissa fall enligt praxis från domstol.

I det här fallet rör det sig om en ganska stor summa som felaktigt utbetalas. Då kan det bli svårt att bevisa att man inte insett det, och därmed hade rättsföljden blivit återbetalningsskyldighet. Men det är en fråga från fall till fall.

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig igen!

Oskar ForsbergRådgivare