Återföring av uppskov vid gåva

Hej!

Min bror och jag äger gemensamt ett fritidshus som överläts till oss som gåva av våra föräldrar.

Nu vill min bror överta det men jag vill delvis lämna en del av min del av huset som gåva till mina brorsbarn.

Jag har hittat den här skrivningen (se nedan) Men vad innebär det sista meningen att skatta fram ev. uppskov?

"Föräldrar som vill överlåta sina villor och fritidshus på sina barn kan göra detta genom köp eller gåva. Man överlåter huset som gåva genom att skriva ett gåvobrev.

När gåvomottagaren (barnen) senare säljer räknas givarnas (föräldrarnas) inköpsvärde som anskaffningsvärde i deklarationen.

Tidigare kunde en gåvomottagare även ta över givarens uppskov men den möjligheten slopades den 1 januari 2008. Det betyder att den som ger bort en bostad får skatta fram eventuellt uppskov"

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

De relevanta reglerna som avser beskattning av uppskov finns i 47:e kapitel inkomstskattelagen (IL).

Uppskov innebär att beskattning av en säljares kapitalvinst vid en fastighetsförsäljning skjutas fram till en senare tidpunkt. För att uppskov skall beviljas krävs det att säljaren tar upp en kapitalvinst samt att denne skaffar en ny ersättningsbostad och bosätter sig där inom en viss tidsperiod, 47:2 IL. Uppskovsbeloppet, som motsvarar den skattepliktiga vinsten enligt 47:7 IL, skall återföras till beskattning det år ersättningsbostaden avyttras, 47:11 IL. Numera likställs gåva med avyttring i dessa fall således när gåvogivaren ger bort en ersättningsbostad skall denne beskattas för uppskovsbeloppet.

En tillämpning av ovannämnda regler i ert fall innebär följande. Anta att era föräldrar hade gjort uppskov med någon av sina gamla fastigheter när de köpt fritidshuset. Fritidshuset utgör i så fall ‘ersättningsbostaden’ och således föreligger det ett uppskovsbelopp som skall återföras till beskattning när denna ersättningsbostad avyttras. Om du och din bror fick huset innan 1 januari 2008 kunde ni överta era föräldrars uppskov. Era föräldrar hade därmed inte behövt att återföra sitt uppskovsbelopp till beskattning. Eftersom ingen beskattning hade skett vid denna tidpunkt blir beskattning aktuell för dig och din bror när ni eventuellt avyttrar huset, 47:11 IL.

Däremot om ni fick huset efter lagändringen den 1 januari 2008 hade dina föräldrar beskattats för uppskovet i enlighet med 47:11 IL. I så fall behöver ni inte oroa er för något uppskovsbelopp längre.

Det kan likväl vara så att era föräldrar inte hade något uppskov för att börja med. Om så är fallet är uppskovsreglerna inte aktuellt för er nu heller.

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare