Återföring av uppskovsbeloppet vid gåva

Hej,

Följer en uppskjuten vinst för en bostadsrätt med till gåvotagaren vid gåva av bostadsrätten.

Jag tolkar det så maa er text på hemsidan (se nedan) medan jag tolkar skatteverkets information som om gåvogivaren ska betala vinstskatten när gåvan görs?

SKATTEKONSEKVENSER AV GÅVA/ÖVERLÅTELSE

2014-11-01 i Gåvoskatt

FRÅGA

Hej!Jag äger idag 50% av en bostadsrätt, och nu ska jag ta över resterande 50%, så att jag blir 100% ägare. (HSB fastighet)Eftersom det inte är några pengar inblandade, utan jag ska få de 50% "gratis" har jag förstått att jag antingen kan skriva ett gåvobrev eller skriva ett överlåtelseavtal. Det jag undrar är hur skattefrågan blir. Hur skiljer sig skatteregler/krav mellan gåvobrev och överlåtelseavtal, för såväl mig som tagare som för givaren?Tack på förhand,

SVAR

Hej!

Om du inte betalar något vid överlåtelsen så bör ni upprätta ett gåvobrev. Det förutsätter även att du inte övertar några lån från gåvogivaren, då övertagandet av lån ses som ett vederlag i skattesammanhang. I så fall är det ingen gåva, utan en typ av köp.

En gåva beskattas inte, varken för gåvogivaren eller gåvotagaren, 8:2 inkomstskattelagen (IL). Istället inträder du som gåvotagare i gåvogivarens ingångsvärde, varför du om du säljer får betala vinskatt med gåvogivarens ingångsvärde som utgångspunkt, 44:21 IL. Vid tidpunkten för gåvan sker dock ingen beskattning.

- See more at: http://lawline.se/answers/skattekonsekvenser-av-gavaoverlatelse#sthash.7xUnvF8f.dpuf

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna gällande uppskovsbelopp finns i inkomstskattelag (IL). Den hittar du https://lagen.nu/1999:1229.

Jag kommer i svaret utgå ifrån att din fråga gäller uppskovsbeloppet.

Uppskovsbeloppet

Tidigare var det så att uppskovsbeloppet följde med till mottagaren av gåva, men nu är regeln ändrad. Uppskovsbeloppet följer inte längre med till den nya ägaren av bostadsrätten. Istället är det du som måste ta upp uppskovsbeloppet till beskattning om bostadsrätten ges bort i gåvan IL 47:11 st 1 & 3.

Det tidigare svaret

Jag förstår att det tidigare svaret verkar peka i ett annat håll. Det som står där är, lite förenklat, att varken den som tar emot gåvan eller den som ger gåvan måste ta upp marknadsvärdet av bostaden till beskattning. Svaret behandlar alltså inte uppskovsbeloppet.

Det som händer är sedan att den som tagit emot gåvan har rätt att göra samma avdrag vid en försäljning som gåvogivaren hade kunnat göra. Skattemässigt blir det precis som att gåvotagaren har ägt bostaden hela tiden.

Jag hoppas mitt svar gjort rättsläget något tydligare, men om jag missförstått frågan eller om mitt svar är otydligt är du hjärtligt välkommen att höra av dig igen.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare