FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/09/2021

Återbetalning av handpenning vid hävning av båtköp

Hej,

Skulle köpa en båt där handpenning á 5' är erlagd, total köpeskilling 250'. Säljaren uppgav skrov- och motornummer vilka är inskrivna i ett köpekontrakt. När jag väl skulle hämta båten så visade det sig att skrovnumret på båten ej överensstämde med det säljaren angett. Han uppvisade ett kvitto från båtfirman där den var inköpt ny och där det också var angivet fel nummer. Jag ville inte köpa båten i "god tro" utan sa att jag ville häva köpet då inkorrekta uppgifter är angivna. Då ville säljaren inte betala tillbaka handpenningen. Då undrar jag om han har rätt till det om man ser till exempelvis Köplagen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lag blir relevant i ditt fall?
Återbetalning av handpenning är inte är något närmare reglerat i lag, därför kommer jag att besvara din fråga utifrån avtals- och förmögenhetsrättsliga principer och köplagen. Köplagen blir den tillämpliga lagen eftersom jag tolkar det som att både du och säljare är privatpersoner och det rör sig om köp av lös egendom (1 § Köplagen). Köplagen är vidare inte tvingande, och köpare och säljare kan komma överens om annat än det som står i den genom till exempel köpeavtal (3 § Köplagen).

Den generella utgångspunkten
I fråga om köp får utgångspunkten anses vara att en handpenning utgör en förskottsbetalning, om inte annat avtalats om i köpehandlingen. Det innebär att säljaren ska betala tillbaka handpenningen om affären hävs. I sådana här lägen behöver dock generellt tas i beaktande eventuella klausuler (inskrivningar) i köpeavtal som säger att handpenningen ska betraktas som en på förhand bestämd ersättning till säljaren om affären inte genomförs och detta beror på köparen. Om frångåendet av avtalet inte skulle vara på grund av köparen/förhållanden på din sida kan säljaren med andra ord inte peka på klausuler i avtalet, om de skulle finnas. Han kan, om hävningen berodde på ett avtalsbrott från hans sida, inte heller kräva dig på skadestånd för det fall du åsamkat honom skada genom att häva. Därför ska vi kort gå igenom om giltig grund för hävning finns i ditt fall, innan vi återgår till frågan om handpenningen.

Innebär säljarens felaktiga uppgifter fel på båten?
För att fel på båten inte ska föreligga krävs att den stämmer överens med vad som följer av avtalet. Eftersom båten har ett annat skrovnummer än vad säljaren angett i avtalet föreligger således fel (17 § köplagen). Att den är felaktig och det inte beror på dig innebär att du enligt 31 - 40 § får kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet (30 § Köplagen). Avhjälpande, omleverans eller prisavdrag är knappast möjliga eller en lösning på problemet, varför hävning kan bli aktuellt. För att det ska vara aktuellt krävs att felet anses vara av väsentlig betydelse (39§ köplagen). Vad som är ett befogat hävningsintresse prövas från fall till fall, men att fel skrovnummer angetts bör vara av tillräckligt stor betydelse för att du på giltig grund ska få häva utan att skadeståndsanspråk kan riktas mot dig.

Vad gäller i ert fall?
Handpenning betraktas som sagt ofta som en förskottsbetalning. När köpet nu inte ska genomföras, och det beror på att säljaren begått avtalsbrott, ska den delen av betalningen som du gett i form av handpenning därför återgå. Eftersom hävningen inte beror på dig kan han inte heller rikta skadeståndsanspråk.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Är det något ytterligare vi kan hjälpa dig med, eller om det fortfarande finns något du funderar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare