FrågaSKATTERÄTTArvsskatt21/03/2019

Återinförande av arv- och gåvoskatt

Hej. Stämmer det att en utredningen att införa arv- och gåvoskatt igen ska göras av nya regeringen?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Frågan är i högsta grad politisk. Den nya regeringen har meddelat att de är överens om att genomföra en omfattande skattereform. Hittills har man inte uteslutit något och ett införande av arv- och gåvoskatt kan därför vara på agendan.

I dagsläget har inget förslag på förändring presenterats och partierna bakom uppgörelsen är fortfarande oeniga om hur systemet bör förändras. Vad som kan konstateras är att ett förslag om återinförd arv- och gåvoskatt mottagits med kritik både inom och utanför regeringen. Från en jurists perspektiv är viktigt är påminna om att förslaget måste röstas igenom av riksdagen. Med hänsyn till mandatfördelningen är det osannolikt att förslaget skulle vinna någon framgång.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare