FrågaARBETSRÄTTSjuk 17/07/2019

Återinsjuknanderegeln - när en anställd blir sjuk igen inom fem dagar

Hej!

Angående återinsjuknande-regeln i Sjuklönelagen så har en fråga uppstått: Räknas de fem dagarna från och med återgång till arbetet, eller från och med slutet på sista sjukdagen?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är sjuklönelagen (SjlL) som reglerar sjuklön när arbetstagare blir sjuka och andra anställningsförmåner för anställda.

Regeln om återinsjukande inom fem kalenderdagar

Det är när du varit sjuk, och börjat arbeta igen och sedan insjuknar på nytt inom fem kalenderdagarsom regeln om återinsjuknande blir aktuell. Återinsjuknar du alltså inom fem kalenderdagar räknas den nya sjukperioden som en fortsättning på din tidigare sjukperiod. Något avdrag för ny karensdag ska då inte göras då den nya sjukperioden (förutsatt att det sker inom fem kalenderdagar) ses som en fortsättning på din tidigare sjukperiod (7 § tredje stycket SjlL).

Alltså: man räknar från dagen du återgick till arbete efter sjukdom och insjuknade igen. Inte från den dag du anmälde dig som frisk, som även brukar vara den sista sjukdagen. När du anmäler dig som frisk hos din arbetsgivare och återgår till jobbet upphör alltså din sjukperiod.

Sjukperioden

Sjukperioden inleds den första dag som en arbetstagare på grund av sjukdom har en nedsatt arbetsförmåga och inte kan utföra sina vanliga arbetsuppgifter. Sjukperiodem omfattar de första tretton dagarna (7 § SjlL). Med avdrag för en karensdag, som är den första dagen du inte är på arbetet på grund av sjukdom (6 § andra stycket SjlL).

Perioden måste vidare vara sammanhängande; arbetsförmågan måste vara nedsatt alla dagar under perioden en arbetstagare är sjuk (7 § andra stycket SJlL och 4 § SjlL). När arbetsförmågan inte längre är nedsatt och arbetstagaren kan utföra sina arbetsuppgifter som vanligt tar även sjukperioden slut. Ofta krävs det dock att en arbetstagare gör en friskanmälan för att sjukperioden formellt ska upphöra.

Svaret på din fråga: Det är när du återigen blir sjuk inom fem kalenderdagar från det att du börjat arbeta igen som regeln om återinsjuknande blir aktuell. Man räknar alltså inte från den dag som du senast var sjuk och anmälde dig som frisk, utan när du började arbeta igen och insjuknade på nytt.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Isabelle SewelénRådgivare