Återkallar körkort om man suttit drogpåverkad i en bil, men inte kört?

Kan man bilr av med körkortstillstånd man har correbi narkot på blodprov och man inte sitter bakom ratten.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga på sättet att du under om man kan förlora körkortet om man till exempel sitter i passagerarsätet drogpåverkad och alltså inte kör bilen.

Lagen som handlar om återkallelse av körkort är körkortslagen. Det är inte domstolen som avgör om du förlorar körkortet om du skulle bli tagen av polisen i en bil medan du är drogpåverkad. Det är transportstyrelsen som beslutar om körkortet och det görs en bedömning i varje i enskilt fall. Exempel på handlingar som kan resultera i att körkortet återkallas är att man begår grov vårdslöshet i trafiken, att man kör ett visst antal km/h över hastighetsgränsen eller att man är opålitlig i nykterhetshänseende. Svaret på din fråga beror på det enskilda fallet, men ja det är möjligt att förlora körkortet även fast du inte kört drogpåverkad men tar droger. Allvarliga brott såsom grov misshandel och narkotikabrott kan leda till återkallat körkort.

Transportstyrelsen gör en bedömning och det är svårt att ge ett allmänt svar, men ja det är möjligt. Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare