Återkallelse av äktenskapsförord

Har ett äktenskapsförord med min fru och nu vill jag att detta inte ska gälla utan ska skriva ett testamente i stället.Hur går jag tillväga för att ogiltig förklara Äktenskapsförordet.

M.v.h Roland

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur man återkallar ett äktenskapsförord.

Inledningsvis ska antydas att det inte går att direkt återkalla ett äktenskapsförord, utan man måste istället upprätta ett nytt äktenskapsförord som tydligt upphäver innehållet i det tidigare äktenskapsförordet. För detta gäller samma formkrav som vid upprättande av äktenskapsförordet, dvs. skriftlighet, undertecknande av båda makarna samt registrering hos Skatteverket (7 kap. 3 § äktenskapsbalken). En make kan dock aldrig ensidigt upphäva ett äktenskapsförord, utan det ska framgå att makarna är överens.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Anna LissRådgivare