FrågaARBETSRÄTTA-kassan 18/02/2017

Återkrav från A-kassan

Uppsägning av arbetsgivare (inte önskvärd på arbetsplats). Lyfte A-kassa utan att veta att det var karensdaga. A-kassan kräver återbetalning, hur bär jag mig åt för att få dem att minska beloppet 35500 kr eller att ta bort det helt. Detta var min enda inkomst under den perioden jag fick A-kassa.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt har du blivit uppsagd från ditt ordinarie arbete och övergått till ersättning från arbetslöshetskassan. Enligt gällande regler skulle du erhålla en sanktionstid på nio veckor innan ordinarie ersättning betalats ut, men att A-kassan på något sätt missat att fatta detta sanktionsbeslut och vid kontroll retroaktivt återkrävt ersättning på 35 500 kr som redan betalats ut?

Det du kan göra för att försöka få beloppet nedsatt eller avskrivet är att vända dig med en omprövningsbegäran till arbetslöshetskassans försäkringsjuridiska avdelning. Skulle du inte vinna gehör där, finns alltid möjligheten att överklaga ärendet till förvaltningsrätten.

De flesta A-kassor kan även upprätta avbetalningsplaner eller avdrag från kommande ersättning, om det är så att du inte kan betala tillbaka hela beloppet på en gång.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare