Återkrävning av skuld efter lång tid

Hej , för 9år sedan lånade jag ut pengar till en föredetta flickvän på 67.000kr . Med tanke på att vi hade varit ihop runt 12år vid den tidpunkten skrev vi ett enkelt kontrakt där hon lånar 67.000kr med det framkom aldrig när hon skulle ha betalat tillbaka skulden, Enbart datumet när skulden blev utlånad..

Min fråga är :med tanke på att det har gått såpass lång tid, blir det svårt att kräva tillbaka pengarna? Jag har kontraktet kvar

2.även om jag skulle vända mig till kronofogden och låntagaren nekar så att målet hamnar vid domstol, har jag nån chans överhuvudtaget att vinna fastän han skulle påstå att skulden är betald?

3.med tanke på att jag tog ut sparpengarna från mitt bankfack på swedbank samt att jag gav henne detta belopp kontant istället för att lägga in detta belopp direkt på hennes bankkonto så att man kunde spåra överföringen ser jag ett stort misstag som jag har begått ifall hon skulle neka. Hur skulle ett utfall bli om hon skulle neka även vid domstol?

4. Har tiden nån påverkan , såsom i detta fall 9år utan att ha agerat tidigare för att få tillbaka pengarna?

Är tacksam för svar så fort som möjligt

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du kan kräva tillbaka pengarna från ditt ex kommer i denna situation bero på en del olika faktorer. Till att börja kan konstateras att om du har kontraktet och därmed bevis på skuldens existens, kan du kräva betalning enligt kontraktet. I situationer då det inte finns något förfallodatum angivet för en skuld förfaller skulden till betalning när borgenären (du i det här fallet) kräver betalning(5 § skuldebrevslagen). Det gör att hon blir betalningsskyldig så fort du kräver pengarna av henne.

Om ditt ex skulle vägra att betala pengarna skulle du kunna vända dig till kronofogden. Om målet skulle hamna i domstol sedan skulle ditt ex behöva bevisa att hon har betalat skulden för att slippa betala. Om hon inte har betalat kommer det förmodligen vara svårt för henne bevisa just det vilket skulle göra dina chanser goda att genom dom få rätt till pengarna från henne. Att du betalat henne i kontant borde inte spela så stor roll om du har kvar kontraktet som bevisar skuldens existens.

Slutligen, och kanske det allra viktigaste, är det jag just tog up beroende av att skulden inte preskriberats. Om ni inte avtalat en preskriptionstid regleras detta i preskriptionslagen. Enligt 2 § gäller som utgångspunkt TIO ÅR som preskriptionstid. Om tio år löper utan att du vidtar åtgärder för att få betalningen av ditt ex går din rätt förlorad. Eftersom det har gått nio år uppmanar jag dig att snabbt agera. Det viktigaste är att du får till stånd preskriptionsavbrott enligt 5 §. Detta skulle du till exempel kunna göra genom att skicka betalningskrav till ditt ex. Var dock noga med att göra det flera gånger då det juridiskt brukar krävas för att preskriptionsavbrott kommit till stånd. Försök även att så snabbt som möjligt vidta juridiska åtgärder så som att ta ärendet till kronofogden och eventuellt domstol.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare