FrågaKÖPRÄTTKöplagen03/10/2019

Återtagandeförbehåll vid köp av hund

Hej! Jag är en privatperson har sålt en hundvalp till en privatperson för 18.000kr. Vi gjorde en betalningsplan (avbetalning) 1000kr i månaden i 18 månader. Vi skrev på kontraktet att om hunden inte betalas den 30e varje månad så har vi rätten till att hämta hem hunden och ingen återbetalning fås. Köparen skrev på och säljaren skrev på. Även vittne.

Nu har köparen inte betalat 2 gånger, visst har vi rätten till att hämta hem hunden när det framgick klart och tydligt i kontraktet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att köparen av hunden inte har betalat enligt överenskommet i avtalet och om du har möjlighet att ta tillbaka hunden? Eftersom det inte anges om det är ingen betalning alls som har skett eller om det har förekommit tidigare betalningar, utgår jag från att ingen betalning har gjorts i mitt svar.

Eftersom du och köparen båda är privatpersoner och djur är lös egendom så är det Köplagen (KöpL) vi ska vända oss till. Denna säger då att om varan har kommit i köparens besittning får säljaren häva köpet endast om han har förbehållit sig det (54 § 4 stycket KöpL).

Detta innebär alltså att du som säljare bara kan hämta tillbaka varan när du lämnat över den till köparen och köparen inte betalar, om du skrivit med detta i kontraktet. Vi kan konstatera att du har skrivit med detta i kontraktet

I din situation gäller följande. Du har skrivit in i kontraktet att om köparen inte betalar för hunden enligt avbetalningsplanen så har du rätt att hämta tillbaka hunden. Köparen har inte betalat enligt avbetalningsplanen. Han bryter mot kontraktet. Enligt kontraktet och Köplagen 54 § så har du rätt att ta tillbaka hunden. Slutsatsen är då att ja, du har rätt att ta tillbaka hunden.

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare