FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/05/2021

Åtgärder vid indraget körkort

Hej.

Sladdade 2-3 varv på en parkering och blev påkommen av polisen. De får det till grov vårdslöshet i trafiken och tog körkortet på plats. Haft körkort i 5-6år. Det fanns inte en enda människa på parkeringen. Och med tanke på jag har ca 12 mil till jobbet, finns det någon möjlighet att få tillbaka körkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Jag tolkar din fundering som att du undrar om det finns någon möjlighet att återfå körkortet samt hur du nu ska gå till väga.

Det som sannolikt har hänt dig är att polisen omhändertagit ditt körkort eftersom de bedömt att din överträdelse var sådan som skulle kunna medföra ett körkortsingripande - alltså att Transportstyrelsen sannolikt kommer att återkalla körkortet.

Vad händer nu?

Polisens beslut att omhänderta ditt körkort kan inte överklagas. De kommer att skicka körkortet samt sitt beslut till Transportstyrelsen, som startar en utredning om huruvida körkortet ska återkallas eller inte. Det är alltså Transportstyrelsen och inte polisen som fattar beslut om återkallelse.

Innan Transportstyrelsen tar beslut i frågan kommer de att kontakta dig och du kommer få möjlighet att lämna dina synpunkter i ett yttrande.

Spärrtid

I det fall att Transportstyrelsen bedömer att ditt körkort ska återkallas kommer de även att besluta om en spärrtid, alltså den tid som ditt körkort kommer att vara återkallat. Längden på spärrtiden beror på faktorer såsom trafikbrottet, ditt behov av körkort samt tidigare uppträdande i trafiken. Spärrtiden är lägst en månad och högst tre år.

Överklaga Transportstyrelsens beslut

Om Transportstyrelsen återkallar ditt körkort kan du överklaga beslutet. I beslutet (som du får av Transportstyrelsen) finns instruktioner därom. Överklagandet måste skickas in inom en viss tid - hur lång tid det rör sig om står i beslutet. Överklagandet skickas till Transportstyrelsen.

Sammanfattning

Du kan i yttrandet till Transportstyrelsen ange skäl till varför ditt körkort inte bör återkallas. Det faktum att du behöver körkortet för att ta dig till jobbet är en omständighet som skulle kunna tala för en kortare spärrtid. Om ditt körkort skulle återkallas kan du överklaga beslutet till Transportstyrelsen. Information om yttrande samt överklagande kommer tillställas dig av Transportstyrelsen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare