FrågaEKONOMIÖvrigt31/01/2019

Att bli nekad företagskonto

Hej,

kan en bank neka en näringsrikare att öppna ett företagskonto?

om så, vilken rättslig grund?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla, även företag, har rätt till inlåningskonto enligt lagen om insättningsgaranti (här) och alla konsumenter har rätt till ett betalkonto med grundläggande funktioner om företaget erbjuder sådana i sitt sortiment. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton (11 d § lagen om insättningsgaranti).

Banken kan dock neka dig ett konto om det inte går att kontrollera din identitet, om du misskött dig mot banken eller om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism enligt penningtvättslagen (här). Enbart en betalningsanmärkning bör inte vara skäl att inte få ett inlåningskonto och ska inte vara skäl att inte få ett betalkonto.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Galina KrastevaRådgivare