FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/10/2021

Att bryta sig in i en anläggning- skyddslagen

Om människor bryter sig in på en anläggning till exempel kärnkraftverk eller på en flygplats landningsbana vilka straffskalor kan man dömas för samt vilka straffskalor tror ni sannolikt att dessa döms för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar främst skyddslagen. Lagen innehåller bestämmelser om vissa åtgärder till förstärkt skydd för byggnader, andra anläggningar, områden och andra objekt mot

-sabotage, -terroristbrott enligt 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, -spioneri samt röjande i andra fall av hemliga uppgifter som rör total-försvaret, och -grovt rån.

Det krävs att något betraktas som ett skyddsobjekt för att omfattas av lagen. En flygplats är ett sådant skyddsobjekt som omfattas av lagen. Likaså är olika kärnkraftverk skyddsobjekt (det går ganska fort att finna information om det genom en sökning). Att något beslutats vara ett skyddsobjekt innebär enligt 7§ st.1 skyddslagen att obehöriga inte har tillträde till skyddsobjektet.

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot ett förbud som avses i 7 § första stycket döms för obehörigt tillträde till skyddsobjekt till fängelse i högst två år. Detsamma ska gälla den som olovligen stannar kvar inom skyddsobjektet. Om brottet är ringa (mildare) döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

För att knyta an till din fråga går det inte att ge ett konkret svar på vilka straffskalor som hade kunnat utdömas. Vidare bör påpekas att vad personerna gör utöver att obehörigen tillträda skyddsobjektet kan få betydelse. Ifall personerna t.ex. begår rån eller förstör anläggningen är det sådant som definitivt får betydelse vid straffvärderingen. Ifall personerna med uppsåt (med "flit" enkelt uttryckt) bryter sig in och brottet är av allvarligare art talar det i alla fall i större riktning mot att fängelse i högst två år ska utdömas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare