Att ha annan boende i sin bostadsrättslägenhet - när krävs godkännande från styrelsen?

Jag äger en bostadsrättslägenhet själv och en annan tillsammans med min syster och min mamma. Jag är sambo och vi bor tillsammans i min lägenhet. Kan min sambo bo i "mammas" lägenhet utan styrelsens godkännande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din sambo kan bo i din mammas lägenhet eller inte beror på om han ska bo där själv eller tillsammans med dig eller/och din mamma/syster. Utan styrelsens godkännande får man nämligen ha personer inneboende hos sig så länge det inte innebär men för bostadsrättsföreningen eller någon annan föreningsmedlem (7 kap. 8 § bostadsrättslagen). Däremot om din nuvarande sambo ska bo själv i lägenheten, d.v.s. självständigt bruka den, krävs det godkännande från styrelsens sida eftersom det då kommer att vara fråga om en andrahandsupplåtelse (7 kap. 10 § bostadsrättslagen).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare