Att kostnaderna stannar på staten och möjlighet att byta offentlig försvarare

Hej!

Hej! Min son har en offentlig försvarare vid ett brott. Han blev dömd till fängelse i tingsrätten. Då tog staten kostnaderna för advokat. Han har nu överklagat till hovrätten. Då är mina frågor.

Tar staten de advokatkostnaderna också eller får han bekosta det själv? Saken är att hans advokat har bollat honom mellan sig själv o 3 andra advokater. Under denna tiden för att hon inte haft tid själv. Vilket känns som att det inte blir nåt bra försvar. Kan han välja en egen försvarare. Hans rättegång är snart o han har inte fått prata med någon med någon advokat ÄN

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågan du ställer är en processrättslig fråga. Processrättsliga frågor kan besvaras primärt av bestämmelser i Rättegångsbalk (1942:740) och Rättshjälpslag (1996:1619).

Utgångspunkten är att det förlorande parten ska stå för båda parters rättegångskostnader, se 18 kap. 1 § RB. Enligt 31 kap. 1 § RB är din son inte skyldig att betala mer än vad han skulle fått betala i rättshjälpsavgift. Enbart i undantag kan högre kostnader tvingas erläggas enligt 31 kap. 4 § RB. Det handlar då framförallt om din son inte skulle dyka upp till rättegång. I 23 § RHL förklaras hur en rättshjälpsavgift ska bestämmas. Det görs genom ett ekonomiskt underlag. Det ekonomiska underlaget förklaras i 38 § RHL som att beakta din sons årsinkomst i förhållande till underhållningsskyldighet, förmögenhetsförhållande och eventuella skulder. Vid rättegången avgör domstolen om din son själv ska bekosta för kostnaderna för den offentlige försvararen eller om kostnaden ska stanna på staten. Om tingsrätten har kommit fram till kostnaderna för offentlig försvarare från tingsrätten ska stanna på staten bör det vara sannolikt att detsamma kommer att gälla i hovrätten. Det är däremot ingen garanti. Om kostnaderna i sådant fall inte stannar på staten gäller det som jag beskrivit ovan.

Enligt 21 kap. 6 § RB kan rätten godkänna att en offentlig försvarare sätter en annan person i dennes ställe. Det innebär att domstolen på begäran kan acceptera att den advokat som din son har kan skicka en kollega eller annan lämpad person som ersättare för den ordinarie advokaten vid ett eller flera tillfällen.

Det är möjligt att byta offentlig försvarare. En ansökan ska då skickas in till domstolen. De fall som ett byte av offentlig försvarare accepteras av rätten är de fall där den tilltalade riskerar ett högre straff. Domstolen väger också skälen för ett byte mot de ekonomiska kostnader som bytet skulle innebära. Om domstolen inte accepterar ett byte av offentlig försvarare kan din son istället anlita en privat försvarare. Om en privat försvarare anlitas kommer det förordnande som den offentliga försvararen har att återkallas av domstolen under förutsättning att det inte får negativa konsekvenser för den tilltalade i fallet. Bestämmelser om det jag nämnt finns i 21 kap. 6 § RB.

Sammanfattningsvis gällande kostnaderna bör det ses som sannolikt att kostnaderna stannar på staten, men det behöver inte vara så. Gällande den offentliga försvararen är det möjligt att din son kan byta offentlig försvarare. Värt att notera är att en sådana begäran måste komma från din son själv.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare