Att kräva tillbaka lånade pengar

Jag har ett problem med en kille som jag har lånat ut 150kr till. Anledningen är att vi skulle gå och spela lazergame och sedan äta på McDonalds, så han erbjöd mig 50kr extra om jag betalade för honom. Lazergamet kostade 100kr per person och maten kostade 50kr. Det har gått flera veckor sen han lovade att betala så att jag har bett honom flera gånger om mina pengar men han kommer alltid på bortförklaringar som att han inte har några pengar och att han får mer om några dagar. Jag har kontakt med en av hans kompisar som har på något sätt fått emailen till personen som är skyldig mig. Och där står det att han lägger flera hundra kronor på spel online. Senaste gångerna jag har frågat honom har han kallat mig snål och nu har han börjat hota med att jag kan få stora problem om jag fortsätter prata om pengarna. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur man kräver tillbaka pengar som man lånat ut till någon annan.

Det är tråkigt att du har hamnat i en sådan situation. Skulden som har uppstått hos personen som lånade pengar av dig kallas för en fordring och regleras i skuldebrevslagen.

Om det finns skulder mellan privatpersoner kan man vända sig till kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande. För att kunna ansöka för betalningsföreläggande måste två villkor vara uppfyllda. Det första är att man ska utkräva pengar och inte t.ex. egendom och den andra är att sista datum för betalningen ska ha passerat. I ditt fall är båda villkoren uppfyllda, dvs att det gäller 150 kronor som du har lånat ut och att datumet för betalningen har passerat, eftersom personen dröjer med betalningen som skulle ha skett för länge sen.

På kronofogdens webbsida hittar du anvisningar till vad ansökan ska innehålla och vart den ska skickas. Det kostar 300 kronor att ansöka men du kan begära ersättning för den kostnaden i din ansökan.

Efter du har lämnat in ansökan skickar kronofogden ett brev till den du vill få betalat av. Om personen vägrar att betala kan du vidare driva ditt ärende till domstol. I domstol måste du bevisa att du lånade pengarna till personen. Det förekommer också ytterligare kostnader för stämningsansökan.

I ditt fall måste man ställa sig en fråga om det är värd att driva ärendet eftersom det begärda beloppet är ganska lågt jämfört med kostnaderna för de olika ansökningar.

Olaga hot

Olaga hot innebär att någon hotar att skada dig eller din egendom. Du kan göra en polisanmälan ifall hotet upplevs som allvarligt. Om personen kommer fortsätta med hot försök att dokumentera detta och spara all information (t.ex. ett meddelande med hotfull innehåll).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Orysia SichRådgivare