Avbetala kostnad till domstol?

kan man avbetala kostnader till domstol

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du skriver inte vad det är för typ av kostnad som ska återbetalas men här kommer lite information om vad som gäller.

Om man döms till böter ska man betala in beloppet till Polismyndigheten. Enligt polisens hemsida ska domstolsböter (böter som man fått genom en dom eller ett beslut i bl.a. tingsrätten, hovrätten, högsta domstolen) betalas inom trettio dagar från beslutet. Om man inte betalar får man en betalningspåminnelse och beloppet ska då betalas inom 14 dagar från att man får påminnelsen. Det finns ingen möjlighet för polisen att ge någon avbetalningsplan, vilket innebär att man inte kan betala beloppet vid olika tillfällen. Om man trots detta inte kan betala så lämnas ärendet över till Kronofogdemyndigheten som då får i uppgift att driva in skulden.

Det är mycket viktigt att man hör av sig till Kronofogden om man inte kan betala skulden. Det finns ibland möjlighet att dela upp betalningen om man t.ex. är sjuk eller arbetslös. Om du inte hör av dig till Kronofogden så kommer de att driva in skulden genom utmätning.

Om du ska betala tillbaka rättegångskostnader är det Rättshjälpsmyndigheten som skickar faktura på beloppet. Enligt deras webbplats måste man betala in kravet direkt, annars går kravet till Kronofogdemyndigheten som får driva in skulden. Rättshjälpsmyndigheten kan med andra ord inte lämna anstånd med betalning.

Även här är det viktigt att du hör av dig till Kronofogden om du har liten eller ingen möjlighet att betala. Mer information hittar du här.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare