FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/07/2016

Avbrutet webbköp

Hej!

Igår skulle jag beställa en vara över internet. Medan jg håller på att betala (dvs. Jag hade uppe bankens sida med direktbetalning och höll på att välja konto) så avbröts transaktionen. Jag försökte köpa varan igen men då stod det att den var slutsåld. Affären menar på att varan tagit slut medan jag betalade. Kan man verkligen sälja en vata trots att någon håller på att betala den?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Oturligt nog verkar det som att varan tog slut samtidigt som du lade din order. Eftersom avtalet anses fullbordat då uppfyllt din del av avtalet,i gällande fall erlagt betalning, är inte butiken skyldig dig att fullgöra sin motprestation, dvs utlämna dig varan.

Hoppas att du fick svar på din fråga

Amanda Strömblad LarssonRådgivare