FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/07/2020

Avdrag för att barn bor med bidragskyldig förälder

Hejsan.

Min dotter pappa betalar inte fullt underhåll då han drar av för umgänge. Och han har henne bara 2 fulla dagar varannan helg. Nu kräver han att jag ska packa ner kläder till henne för de dagarna. Men vet att han kommer glömma att packa ner allt när hon ska tillbaka till mig. Vilket betyder att jag får köpa nytt igen. Hur gör jag?

Och underhåll: räknas resedagen som avdragsgilltlig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om din dotters pappa har rätt att göra avdrag på underhållet för de dagar varje månad han träffar sin dotter och om resdagen är avdragsgiltig.

Man har rätt enligt 7 kap 4 § föräldrabalken att göra avdrag på underhåll när barnen bor hos den part som inte är boförälder. Avdrag för göras om barnen vistas hos icke boförälder i 5 dygn i rad eller om barnen vistas 6 hela dygn under en hel kalendermånad. För varje dygn som barnen är hos icke boförälder har den parten rätt att göra avdrag med 1/40 av underhållsbeloppet. Stannar barnet 5 dygn i rad har alltså icke boförälder rätt att göra avdrag med 5/40 eller lättare sagt, 1/8 del av underhållsbidraget för den månaden. Du kan dock inte göra avdrag med hur mycket som helst, bidragsskyldig förälder måste alltid betala minst 10/40. När man räknar antal dygn så har man rätt att räkna med den dagen som barnet reser hem på.

Exempel för att illustrera: Om barn X bor hos förälder Y i 4 hela dygn, och reser hem på den 5:e dagen. Trots att det inte går ett helt dygn så får man räkna den 5:e dagen som ett helt dygn, vilket gör att man kommer upp i 5 hela dygn efter varandra, varav avdrag för dessa dagar kan göras.

Vad innebär detta för dig? - Detta innebär att om din dotters pappa har dottern boende hos sig 2 hela dagar varannan helg, så har han rätt att göra avdrag med 6/40 av underhållsbidraget om pappan har dottern boende hos sig tre helger per månad. Om pappan har dottern boende hos sig bara 2 helger i månaden blir de totalt 4 dagar, vilket inte ger honom rätt till avdrag från underhållet. Resdagen är att anse som avdragsgill.

Oscar RudénRådgivare