Avdrag för telefonkostnad och uttagsbeskattning för bil för enskild näringsidkare

Hej! Jag har problem med att Skatteverket inte godkänner mina avdrag för telefon abonnemang mm. Samt att de inte tror mig hur vi använder vår husbil som står på enskilda firman. De menar att vi använder den 80% privat och endast 20 % i företaget! Jag bestrider detta till fullo! De vill även lägga på mig förmånsvärde för vår sk hundbil, som det alltid är hundar i när den rullar och går! Vi är på tävlingar, träningsläger, utställningar osv, men de tror mig inte! jag har skrivit en egen form av journal för hur husbilen är använd, syfte, var, km osv. Har ni tips till mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om inkomstskatt hittar du i Inkomstskattelagen (IL), se https://lagen.nu/1999:1229.

Enligt IL 16 kap 1§ får man göra avdrag för utgifter som man har för att förvärva och bibehålla inkomster. Däremot får man aldrig dra av privata levnadskostnader IL 9 kap 2§.

Vad gäller telefonabonnemanget får du inte dra av den del av abonnemangskostnaden som är hänförlig till dina privata samtal eftersom det är en privat levnadskostnad. Har du ett abonnemang med fast avgift ska alltså kostnaden delas upp och bara dras av till den del den är hänförlig till näringsverksamheten.

Om du har bokfört husbilen och hundbilen som en tillgång i verksamheten ska du uttagsbeskattas för privat användning av bilen IL 22 kap 7§. Har du inte använt bilen privat eller bara använt den i ringa omfattning ska du dock inte beskattas IL 61 kap 11§ 2 st. Enligt förarbetena är ringa omfattning ett fåtal tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka av högst 100 mil.

I slutändan blir det här dock bevisfrågor. När det gäller bevisbördan för frågan om bilarna så ska bilen antas ha använts för privat bruk i mer än ringa omfattning om Skatteverket gjort det sannolikt att den skatteskyldige haft dispositionsrätt till bilen och den skatteskyldige själv inte kan göra det sannolikt att den endast använts i ringa omfattning eller inte alls (RÅ 2001 ref. 22 I och II). Det är bra att du har körjournal för åtminstone husbilen men jag tror att det tyvärr inte räcker eftersom det rör sig om en sådan typ av egendom som i princip alltid används privat. Dessvärre får du nog även acceptera att du kommer bli uttagsbeskattad för hundbilen eftersom du inte verkar ha några bevis för att den inte använts privat. Det du kan göra är att i första hand begära omprövning av beslutet. Om skatteverket ändå vägrar att bevilja avdrag så kan du överklaga deras beslut till förvaltningsrätten. Tänk dock på att eftersom det är en förvaltningsprocess så kan du inte få ersättning för dina rättegångskostnader ens om du vinner. Jag hoppas att svaret varit åtminstone något till hjälp. Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare