FrågaSKATTERÄTTAvdrag26/01/2017

Avdrag för underhåll

Om jag betalar underhåll till min exfru, enligt avtal, är kostnaden avdragsgill i min deklaration ? Antagande att exfrun tar upp motsvarande belopp som inkomst!?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Regler om avdrag för olika typer av utgifter finns i inkomstskattelagen (IL).

Det finns en allmän regel om möjligheten till avdrag för periodiskt understöd i 9 kap. 3 § IL. Där anges att periodiska utbetalningar till personer i den skattskyldiges hushåll inte får dras av. För att detta "avdragsförbud" ska gälla krävs alltså att underhållet utbetalas periodiskt (vilket jag förutsätter är fallet) och att personen som mottar underhållet finns i den skattskyldiges hushåll. Om mottagaren av underhållet du betalar, det vill säga din exfru, och du själv inte har gemensamt hushåll gäller alltså inte förbudet. I resten av svaret utgår jag från att så är fallet.

Huvudregeln för när en utgift av detta slag är avdragsgill är enligt 10 kap. 1 § IL att den ska ha erlagt på grund av en tjänst. I 12 kap. 1 § preciseras detta som att utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster ska dras av som kostnader.

Det kan visserligen framstå som svårt att motivera varför ett underhåll ska anses vara erlagt för att förvärva eller bibehålla andra inkomster. Enligt Skatteverkets ställningstagande i frågan kan man dock få avdrag för periodiska understöd om utbetalningen avser avser fastställt underhållsbidrag till maka eller make, eller tidigare maka eller make. Du kan läsa ställningstagandet här.

Svaret på din fråga blir alltså att man kan dra av fastställda periodiska understöd till tidigare maka. Jag hoppas detta är tillräckligt svar på frågan!

Lawline RådgivareRådgivare