FrågaSKATTERÄTTAvdrag30/04/2018

Avdrag för utgifter vid tjänsteresa utomlands i inkomstdeklarationen

Jag reste en del utomlands med jobbet förra året. Min arbetsgivare hade som policy att man skulle lämna in kvitto för t.ex. resor, mat och logi och inget traktamente betalades alltså ut. Jag var ibland lat och lämnade inte in mina kvitton (för flygresor, mat, logi, konferensavgifter etc.). Nu har jag annat jobb och inte möjlighet att få ersättning från min före detta arbetsgivare. Men jag undrar om jag har möjlighet att göra avdrag i deklarationen för mina kostnader för tjänsteresor utomlands?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Som jag förstod dig vill du ta reda på om det går att göra avdrag för de kostnader du haft för dina tjänsteresor utomlands. Jag kommer först nämna vad som gäller allmänt och därefter besvara din fråga.

Eftersom du skriver att du varit anställd, utgår jag ifrån att det inte rör sig om egen näringsverksamhet. Detta är relevant för att bestämma vilka skatterättsliga regler som blir tillämpliga i ditt fall. En anställning räknas till inkomstslaget (skattetyp) "tjänst" och eventuella avdrag sker därför främst enligt bestämmelserna i 12 kap. inkomstskattelagen. Du bör ta hänsyn till att utgifter vid inkomstslaget "tjänst" bara får kostnadsföras det beskattningsår som de uppkommit (10 kap. 13 § inkomstskattelagen).

Du måste beakta att det blir fråga om tjänsteresor om:

- du beordrats av din arbetsgivare,

- du hade åkt för att arbeta för arbetsgivarens räkning (du fått lön),

- du vistades utanför din vanliga verksamhetsort (resesträckan varit minst 50 km till den andra arbetsplatsen),

- och resorna var förenade med övernattning. (12 kap. 6 § inkomstskattelagen)

För att du ska kunna dra av utgifterna som "kostnad" krävs att utgifterna ska ha uppkommit medan du försökt förvärva och bibehålla inkomster (12 kap. 1 § inkomstskattelagen). Kostnader som uppkommit under anställningen måste också uteslutande vara motiverade för tjänsten; de behöver dock inte ha varit nödvändiga för tjänsten.

Hur skulle ett avdrag kunna medges i ditt fall?

Jag förutsätter att det i ditt fall också varit fråga om tjänsteresor i skatterättslig mening. På grund av tjänsteresorna i ditt fall har du fått s.k. merkostnader, dvs. att du fick ökade levnadskostnader som inte hade funnits där om inte tjänsten funnits (12 kap. 6 § inkomstskattelagen). Därför skulle du också ha rätt att dra av utgifter för logi, ökade utgifter för måltider och andra småutgifter, såsom konferensutgifter. Det som avgör är som sagt att det finns ett samband med tjänsten, för att du ska kunna göra avdrag.

Avdraget för måltider och småutgifterna bestäms enligt schablon/mall. När det gäller utgifter för logi, motsvarar avdraget den faktiska utgiften. Om du inte kan bevisa den faktiska kostnaden för login, brukar ett avdrag medges med schablonbelopp (12 kap. 13 §).

Eftersom du inte fått traktamente, måste du först göra det "sannolikt" att du haft ökade utgifter för måltider och småutgifter utomlands (12 kap. 16 § första stycket inkomstskattelagen). Kan du bevisa att kostnader uppstod, medges avdrag enligt ett "normalbelopp" för en hel dag, halvt för en halvdag. "Normalbelopp" är olika för varje land och uppdateras inför varje skatteår/kalenderår. De aktuella schablonbeloppen om normalbelopp för skatteåren 2017 och 2018 går att finna på skatteverkets webbsida:

För avdrag vid resor du gjort året 2017, skulle du få använda denna mall: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/357053.html

För avdrag vid resor du gjort år 2018, är denna mall tillämplig: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/364831.html?date=2017-11-27

Enligt Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2011:33, s. 2) kommer avdrag för ökade kostnader utomlands enligt schablon medges, efter att du lämnat in vissa uppgifter om resorna. Uppgifter som krävs är:

- datum för resorna

- syftet med dessa

- tidpunkter för avresa och hemresa samt

- orten för resorna

Om du kan visa att dina utgifter för måltider och småutgifter varit större än normalbeloppet för det land du jobbat i, kan du få göra avdrag för den faktiska utgiftsökningen (12 kap. 16 § tredje stycket inkomstskattelagen).

Kan du göra avdrag?

Svaret på din fråga är alltså att du får göra avdrag, så länge du kan göra det sannolikt att ökade levnadskostnader uppstått under dina tjänsteresor. Det spelar ingen roll att du bytt jobb, i deklarationen anges alla de inkomster och utgifter som du haft under skatteåret. Du får inte göra avdrag för kostnader om du blivit ersatt för dessa av arbetsgivaren; du får inte göra avdrag om du fått någon ersättning/olika förmåner för utgifterna. Avdraget bestäms antingen enligt schablon eller enligt den faktiska utgiften; detta beror på utgiften.

Annat du behöver beakta

Du nämner inte vad som hände när du lämnat in vissa av kvitton du sparat. Du får inte göra avdrag för utgifter i de inlämnade kvittona, om du på något sätt fått ersättning för dessa utgifter. De utgifterna som ersatts får inte alls dras av; ersättningen för dessa kostnader behöver inte beskattas (12 kap. 3 § första stycket inkomstskattelagen).

En tjänsteresa får inte ha pågått i mer än tre månader. Om du utan uppehåll, utan att ha åkt tillbaka till Sverige jobbat kvar utomlands, på samma ställe, i mer än tre månader i följd, gäller andra regler (12 kap. 6 § andra stycket inkomstskattelagen). (semester- och sjukdomsperioder innebär ofta att tremånadersperioden förlängs).

(Det gäller andra beräkningsmetoder för riksdagsledamöter (12 kap. 6a inkomstskattelagen).)

Om du vill, kan du läsa mer om "avdrag vid tjänsteresa utomlands" på Skatteverkets hemsida: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.3/326322.html

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.3/326315.html

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare