FrågaARBETSRÄTTRast 02/03/2021

Avdrag på lön för toapaus

Hej! Jag jobbar på ett kundtjänstföretag där vi, under rast och paus, måste koda för vad vi gör. Har vi lunch, till exempel, sätter vi oss på "lunch", har vi kvartsrast sätter vi oss på "short break". Lunchen är givetvis obetald, men det är också kvartsrasterna (två stycken om dagen).

Problemet är, att när vi går på toaletten måste vi koda oss på "short break". Alltså dras vår lön när vi går på toaletten. Är detta okej?

Tack på förhand <3

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om arbetsgivare har rätt att dra av på lönen när du går på toa. Lagen som reglerar arbetstid heter arbetstidslagen (ATL). Denna är till vissa delar en dispositiv lag, vilket innebär att delar av den kan avtalas bort genom kollektivavtal (3 § ATL). När det gäller raster är dock möjligheten att avtala om annat än vad som står i lagen relativt begränsad, vilket innebär att även om kollektivavtal finns på din arbetsplats skulle detta troligtvis inte ändra svaret nedan.

Vad säger lagen - Raster regleras i 15 § ATL och definieras som en paus i arbetet där arbetstagaren har rätt att lämna arbetsplatsen. Det nämns också att rast ska ges om arbetstiden är längre än fem timmar.

Enligt 17 § ATL har arbetstagaren rätt till pauser om det behövs utöver rasterna. Det kan exempelvis handla om en kortare paus för att gå på toaletten eller dricka vatten. Dessa pauser är betalda.

Vad innebär detta för dig – Utifrån detta ska toapauser alltså räknas in i ordinarie arbetstid. Pauser ska vara betalda. Detta är svårt att ändra via kollektivavtal så du bör påpeka detta för din arbetsgivare och kolla upp om arbetsplatsen har ett kollektivavtal som säger annat än lagen.

Hoppas att de var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare