FrågaSKATTERÄTTAvdrag24/05/2021

Avdragsgilla kostnader för uthyrning av småhus

Hej! Jag har en jordbruksfastighet och tänker bygga ett litet hus för uthyrning på fastigheten frågan är om byggmaterial är avdragsgill i deklarationen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av bestämmelserna i 42:30-32 IL framgår att den som äger ett småhus, en ägarlägenhet eller en bostadsrättslägenhet eller som själv hyr ut sin bostad ska betala skatt för uthyrningsinkomster och andra inkomster som härrör från bostaden.

Fastighetsägaren har alltid rätt att göra ett schablonavdrag som alltsedan den 1 januari 2013 uppgår till 40 000 kr. Är det fråga om uthyrning för bostadsändamål får ytterligare 20 procent av uthyrningsinkomsten dras av enligt reglerna i 42:31 IL.

Sammfattning

Ersättningen ska tas upp till beskattning. Verkliga kostnader får inte dras av; inkomstberäkningen sker enligt en schablonmetod. Från ersättningen ska dels ett fast schablonavdrag göras, dels, i vissa fall, ett procentavdrag. Schablonavdraget höjdes från 21 000 kronor till 40 000 kronor från och med den 1 januari 2013 (prop. 2012/13:1, SFS 2012:757. Procentavdraget utgör 20 procent av ersättningen och får bara utföras när det är fråga om uthyrning för bostadsändamål (42 kap. 31 §). I ditt fall innebär detta att byggmaterialet får inte dras av.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Minella KurjakovicRådgivare