FrågaSKATTERÄTTAvdrag28/07/2017

Avdragsgillt underhåll

om jag betalar underhåll till min fru är det då avdragsgillt i deklaration om inte vad behövs då för det skall bli avdragsgillt en dom från tingsrätten att jag måste betala en viss summa enl äktenskapsbalken.

Om inget gäller och jag vägrar betala vad händer då???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Normalt sett är underhållsbidrag inte avdragsgillt. Du får dock göra avdrag för periodiska underhåll till en före detta maka om själva underhållsförpliktelsen är fastställd via dom eller överenskommelse genom avtal om din före detta fru inte längre är en del av ditt dagliga hushåll. Det är alltså inte en speciell summa enlig äktenskapsbalken.

Det du bör göra är att kontakta skatteverket för att få ett klart svar på vad som gäller i just din situation.

Vad som händer om du inte betalar beror lite på vad som gör att du betala underhåll från första början. Om ni har avtal eller dom på att hon har rätt till underhåll, kan hon kräva ut detta med hjälp av kronofogdemyndigheten. Har ni inget beslut på underhåll utan att det bara är något du gör för den goda sakens skull, kan hon inte kräva att du fortsätter utan att ni avtalar eller får en dom på underhållsskyldigheten.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare