FrågaSKATTERÄTTAvdrag24/03/2018

Avdragsrätt för ökade levnadskostnader utomlands

Hej

Min dotter arbetade tillfälligt utomlands förra sommaren. Hon arbetade åt ett svenskt bolag. De har hotell på Korsika. Hon skulle arbetat 4 månader med deras barnklubb på hotellet. Tyvärr blev det bara 6 veckor pga att hon bröt armen. Hon fick lön och skattade i Sverige. Hon fick själv betala mat (frukost, lunch, middag) och bostad (rum på hotellet). Detta drogs på hennes lön. Min fråga: Får hon göra några avdrag för detta? Hon är skriven här i Sverige (hon bor hemma) och skattar i Sverige. Tacksam för hjälp.

Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din dotter kommer inte kunna göra avdrag för sina kostnader för logi och mat eftersom det inte ses som levnadskostnader på annan verksamhetsort. Det här kan framstå som konstigt, eftersom att hon faktiskt åkt väldigt långt för att jobba och haft extra utgifter (i jämförelse med när hon är hemma). Den skatterättsliga regleringen utgår dock från var hon brukar arbeta och inte var hon brukar bo. Nedan förklarar jag två begrepp som används i lagtexten för att tydliggöra varför hon saknar avdragsrätt.

Enligt 12 kap. 6 § Inkomstskattelag (1999:1229) har den skattskyldige (din dotter) rätt att göra avdrag för ökade levnadskostnader, så som logi och mat. Det krävs att de ökade utgifterna beror på att "han i tjänsten vistas utanför sin vanliga verksamhetsort". Med verksamhetsort menas enligt 12. kap 7 § Inkomstskattelag (1999:1229) "ett område inom 50 kilometer från den skattskyldiges tjänsteställe." Tjänstestället i sin tur är den plats där din dotter utför huvuddelen av sitt arbete enligt 12 kap. 8 § Inkomstskattelag (1999:1229).

För att applicera detta på din fråga betyder det att din dotters tjänsteställe varit Korsika, det var där hon utförde (allt) arbete. Det här gör att hennes (ökade) levnadskostnader uppstått på hennes vanliga verksamhetsort. Som lagtexten i stycket ovanför säger, krävs att din dotter skulle vistas utanför sin vanliga verksamhetsort för att ha avdragsrätt. 12 kap. 6 § Inkomstskattelag (1999:1229) utgår alltså inte från var hon brukar bo, utan var hon brukar arbeta.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare