FrågaSKATTERÄTTAvdrag25/04/2018

Avdragsrätt vid företrädaransvar

Hej Min fråga gäller om man har rätt att dra av skatteskuld från Aktiebolag som efter konkursen blev ett företrädaransvar i sin självdeklaration.

Alltså... Har man rätt att i sin självdeklaration dra av skatteskuld som förlustavdrag som gått till kronofogde efter ett företrädaransvar. I så fall vart står att läsa om det och skall man i så fall använda K 10. När personen det gäller ringde och frågade Skatteverket svävade dem på svaret men sa att det trodde det men kunde inte hänvisa till vilken lag det står.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att någon blivit ålagd ett företrädaransvar enligt 59 kap. 12-20 §§ Skatteförfarandelag (2011:1244) och undrar om den har rätt att göra avdrag för summan.

Företrädaransvaret gör att hon/han, istället för bolaget, blivit skyldig att betala skatteavdraget som skulle gjorts när bolaget betalade kontant ersättning till en betalningsmottagare med A-skatt. Skatteavdraget utgör en form av preliminär inkomstskatt. Enligt 9 kap. 4 § Inkomstskattelag (1999:1229) är skatter inte avdragsgilla och därför är inte skatteavdraget hon/han ålagts avdragsgillt. Det kommer alltså inte att gå att göra avdrag för den kostnaden. Anledningen till detta är att en sådan regel skulle motverka syftet med beskattningen och agera kontraproduktivt. Med andra ord, summan du ska betala i skatt ska inte minskas (med avdrag) på grund av att du betalar skatt.

Jag hittar inget stöd för att det skulle göra någon skillnad att skulden gått till Kronofogden.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare