FrågaARBETSRÄTTA-kassan 25/06/2017

Avgångsvederlag och rätt till A-kassa

Hej, jag har en fråga ang avslag på arbetslöshetsersättning. Den 30 juni 2016 har jag avslutat min anställning med ett avgångsvederlag. Avgångsvederlag är konstruerat på det sättet att i 48 månader fick jag månatliga utbetalningar på 33 063 SEK samt pensionsavsättningar på 10 300 SEK. Min sista månadslön låg på 57 000,-. Avslaget från a-kassan motiverades med att om man summerar alla utbetalningar på avgångsvederlaget och dividerar dem med min senaste månadslön kommer man fram till att avgångsvederlaget räckte i 36 månader, dvs till juli 2016. Eftersom jag anmälde mig till Arbetsförmedlingen den 9 mars i år uppfyller jag inte arbetsvillkoret för att få ersättning från a-kassan. Stämmer det verkligen? Jag har fortfarande mitt avgångsvederlag, om jag skulle anmäla mig tidigare skulle jag inte heller få någon ersättning eftersom jag hade mitt avgångsvederlag. Jag vill självklart överklaga beslutet från a kassan, men har jag en chans att vinna den striden? Kan jag vinna den striden? Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att en ansökan om ersättning vid avgångsvederlag avslås av A-kassan, med ett följe-beslut om när sökande kan ansöka på nytt. A-kassan har i ditt fall bedömt att avgångsvederlaget sträcker sig i 36 månader (3 år) baserat på din tidigare lön.

Arbetsvillkoret uppfyller du genom ditt avgångsvederlag, i kassans mening är du fortfarande anställd fram till det sista datum dit vederlaget sträcker sig (A-kassans datum). Du ska först när det datumet inträder skriva in dig hos Arbetsförmedlingen och söka ersättning från A-kassan.

A-kassan kommer då att beräkna din genomsnittliga månadsinkomst genom att se till de 12 senaste månaderna i ditt avgångsvederlag och ersätta den summan.

Att ha avgångsvederlag och arbetslöshetsersättning samtidigt är inte möjligt.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare