FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/11/2021

Avkriminalisering av brott

Hej,

Jag har en fråga som gäller straff.

Exempelvis om man döms för ett brott till ett fängelsestraff om 10 år och efter 3 år så avkriminaliseras gärningen du sitter i fängelse för, blir du då frikänd? Får du något skadestånd eller sitter du tiden ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att Du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring de juridiska aspekterna beträffande om ett brott blir avkriminaliserat under perioden som en dömd person sitter i fängelset för detta.

En viktig beståndsdel av straffrätten utgörs av legalitetsprincipen. Starkt förenklat kan det förklaras så som att inget straff kan utdelas om det inte finns ett lagstöd för detta. Legalitetsprincipen framgår av 1 kap. 1 § Brottsbalk. Principen innebär även ett retroaktivitetsförbud, som betyder att det finns ett förbud att lagstifta i retroaktivt. Ett exempel, är att man inte kan införa en lag som säger att alla som gjorde på ett visst sätt år 2006 ska kunna straffas nu. Det skulle inte vara förutsägbart.

Min bedömning i din fråga

Om man blivit dömd för ett brott och fängelse utdömts som påföljd, så innebär detta att brottet var kriminaliserat vid tidpunkten för utförandet. Detta är, som ovan nämnt, ett krav enligt legalitetsprincipen. Min bedömning, utifrån din bakgrundsinformation, är att straffet kommer att avtjänas oavsett om en ev. avkriminalisering av brottet sker under perioden som personen avtjänar fängelsestraffet. Bakomliggande argument till min bedömning, är att gärningen var kriminaliserad vid tidpunkten för utförandet, vilket tyder på att det då fanns en klandervärd syn på det aktuella brottet. Detta torde gälla oavsett om en avkriminalisering kommer till.

Avslutningsvis är förhoppningen att mitt besvarande av din frågeställning varit tillfredsställande. Du kommer att motta en möjlighet att skicka in ett omdöme på mitt svar, återkom gärna med ett sådant.

Med vänliga hälsningar.

Rijad TrubljaninRådgivare