Avsäga sig efterarv

Hej!

Jag undrar om man kan avsäga sig ett efterarv och hur det går till.

Min mamma var gift med en man som inte hade några egna barn. Han dog plötsligt i somras. När

min mamma dör har därför hans bröder rätt till hans efterarv. Kan bröderna avsäga sig detta och hur går det till isåfall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är om man kan avsäga sig efterarv. Regler om hur man avsäger sig arv före dödsfallet regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Att avsäga sig arv efter dödsfallet är möjligt för en arvinge, något som dock inte är stadgat i lag. Du kan däremot gå in på Skatteverkets hemsida för att läsa mer om detta.

Jag hoppas att du känner att du fått hjälp med din fundering, om inte så är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänligen,

Lars BergströmRådgivare