Avsägelse av arv

Kan en efterlevande maka vid makens död avstå från att ärva dennes fastighet som han är ensam om att inneha lagfart för. Samma för efterarvingarna - även de har denna avsikt att avstå . Innebär detta att fastigheten tillfaller Allmäna arvsfonden?vilka formalia gäller. Skriftligt till Skatteverket och före bouppteckningen. Tacksam för besked.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

En arvinge som inte vill ha sitt arv kan välja att avstå, överlåta eller avsäga arvet. Du skriver i frågan att efterarvingarna har också för avsikt att avstå från arvet. Jag antar att med efterarvingar du menar den efterlevande makens legala arvingar. Om arvtagarens legala arvingar har för avsikt att avstå från arvet, bör efterlevande make istället avsäga sig sin rätt till arv enligt 17 kap. 2 § Ärvdabalken. Om en arvinge avsagt sig sin rätt till arv är hen inte längre dödsbodelägare.Detta medför även att arvtagarens avkomlingar mister sin istadarätt, alltså rätten att ärva i sin avlidne förälders ställe.

Den del av av arvet som skulle ha tillfallit arvingen fördelas mellan de övriga arvingarna. Om det inte finns övriga arvingar tillfaller arvet den allmänna arvsfonden enligt 5 kap. 1 § Ärvdabalken.

Med vänliga hälsningar,

Megi XukthiRådgivare