avslut av provanställning

Hej, jag fick en anställning på Burlövs kommun, med 6 mån provtid, nu efter 3 mån fick jag ett brev BESKED OM AVSLUT AV PROVANSTÄLLNINGEN

Jag fick signera att jag har tagit del av ovanstående handling.

Min fråga är: Har dem rätt av utan tidlig skäl säga upp mig om detta brev är lika en uppsägning? Detta ord finns inte med i brevet

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gällande provanställning så beskrivs det i 6 § LAS att en provanställning får vara i högst 6 månader men att en provanställning får avbrytas före prövotidens utgång. Enligt lagen så har arbetsgivaren en fri prövningsrätt och behöver inte ange skäl till varför provanställningen avbryts.

Ett besked om att avslutad en provanställning bör vara tydligt. En provanställnings avslut är dock inte samma som att bli uppsagd. Därav behöver ordet uppsägning finnas med i beskedet. Så beskedet blir giltigt om det klart och tydligt och framgår att det rör sig om ett avslutande av en provanställning. Dock så ska din arbetstagarorganisation också meddelas om du är fackligt ansluten enligt 31 § LAS.

Hoppas jag lyckades besvara din fråga!

Amanda RydbergRådgivare