FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/01/2022

Avsluta abbonemangstjänst

Har problem med två kontaktsidor från Paidwings AG. Som jag får betala men inte kan säga upp. Tacksam för hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att du har två konton på tjänster som tillhandahålls av Paidwings AG. Du vill ha alltså hjälp att få de återkommande betalningarna att upphöra.

Har de rätt att dra pengar?

Att få kunder att skriva upp sig på abonnemangstjänster som är svåra att säga upp är tyvärr ett vanligt knep för oärliga företag. Oftast går det till så att bolaget har en hemsida eller app där man skapar ett konto och tackar jag till långa och krångliga användarvillkor. I villkoren står det antagligen att de har rätt att göra återkommande dragningar, och uppsägningsprocessen görs medvetet krånglig. Som konsument är dessa villkor nästintill omöjliga att överblicka.

Antagligen har företaget alltså rätt att ta betalt, men du måste ha rätt att säga upp abonnemanget. Oändliga bindningstider är inte bindande och kan jämkas enligt avtalslagen (1915:218) 36 §.

Hur kan du säga upp avtalet?

Antagligen regleras uppsägningen i avtalet du godkänt. Problemet är alltså att det är nästintill omöjligt att hitta det.

På företagets hemsida finns deras avtalsvillkor under en liten länk längst ner på sidan (länk till villkor). Under punkt 6.2 anges att du har rätt att säga upp avtalet med 14 dagars uppsägningstid. Uppsägningen ska göras till "support@datingcustomercare.com", i den ska ditt fulla namn, detaljer om ditt medlemskap, mailadress och användarnamn stå. Jag skriver gärna en text till dig per mail som du kan vidarebefordra till adressen.

Uppföljning

Du har valt 30 minuters telefonuppföljning. Jag vill föreslå att vi bokar den lite senare, så du har tid att testa att säga upp på sättet jag beskrivit och se om det fungerar. I annat fall kan vi diskutera andra lösningar per telefon. Jag skickar en text till dig per mail där du kan fylla i dina uppgifter och skicka vidare till mailadressen ovan. Hoppas du tycker detta upplägg blir bra!

Om du vill ha ett annat upplägg eller har någon följdfråga nås jag på vidar.wicklund@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare