FrågaEKONOMIÖvrigt30/04/2020

Avsluta gemensamt bankkonto

Enligt banken kan jag inte varken säga upp hela mitt bankkonto eller ens säga upp min rättighet till det kontot då det är delat med mitt ex. Exets underskrift krävs för båda modellerna. Nu är det så att exet aldrig kommer kunna ta sig till en bank eller ens ringa banken. Vilket betyder att jag är ihoplänkad med människan för evigt. Har det här bankförfarandet stöd i lagen som de säger? Finns det inget sätt att komma ur det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till gemensamma konton i banken behöver som oftast banken att man kommer in båda två och skriver på att kontot ska avslutas. Allt sådant står i de bankavtal som du skrivit under. Du får helt enkelt gå in till banken och fråga hur ni ska lösa detta. Det kan hända att de kan lösa problemet med att de skickar en blankett till henne om att avsluta konto. Om det inte finns några pengar kan jag tycka att banken borde kunna vara tillmötesgående och hjälpa er. Alternativt att ditt ex faktiskt får åka till banken. Alternativet är att bankkontot kommer finnas kvar i en tid framöver men kommer att tas bort efter den tid som det varit inaktivt. Gå till bankkontoret och prata med din bank!

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare