Avsluta hyresavtal innan uppsägningstids slut?

Hej!

Jag hyr andrahand, och i kontraktet står det att det är 3 månader uppsägningstid.

Nu sa jag upp lägenheten pga jag blivit av med jobbet, frågade även min hyresvärd om vi kunde korta ner uppsägningen till en månad pga att jag helt enkelt inte kommer ha råd, vilket hon absolut inte ville gå med på.

Har jag några alternativ i detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som gäller kring uthyrning av lägenhet regleras i 12 kap. Jordabalken.

Om ett hyresavtal träffats på obestämd tid kan avtalet upphöra att gälla först vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från det datum då du sagt upp lägenheten. Dvs om du säger upp hyresavtalet den 20 augusti så kommer avtalet att upphöra vid månadsskiftet november/december (12 kap. 4 § jordabalken). Tyvärr finns inte så många alternativ till att få lägenheten uppsagd tidigare. Det jag kan rekommendera dig att göra är att försöka hjälpa din hyresvärd att hitta en ny hyresgäst som kan ta över ditt andrahandskontrakt.

Vänligen,

Emil LarssonRådgivare