FrågaEKONOMIÖvrigt29/05/2020

Avsluta konto efter separation?

Då äkta makar haft delat konto och efter det att bouppteckningen är klar, måste kontot då avslutas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid en bodelning delas som huvudregel allt giftorättsgods på hälften, i detta inkluderas även bankkonton. Med detta sagt finns det dock inget krav på att kontot måste avslutas, utan det är upp till er att göra det i samråd med banken för att avsluta eller skriva över det på den ena parten.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare