Avsteg från LAS genom kollektivavtal

Hej.

Jag har snart jobbat som allmän visstidsanställning i 2 år. Jag försöker kolla vilket som gäller. För enligt LAS är det max 2 år som gäller. Men enligt deras kollektivavtal säger de 3 år.??

Jag är jätte förvirrad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att 5 a § Lagen om anställningsskydd (LAS) anger att en allmän visstidsanställning som överstiger 2 år ska övergå i en tillsvidareanställning. LAS är dock en semidispositiv lag vilket innebär att vissa regler kan avtalas bort. I 2 § LAS anges att reglerna i 5 a § LAS genom kollektivavtal får avtalas bort, vilket verkar ha skett i detta fall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa WanhataloRådgivare